der die DADA | Suzanne Duchamps Eiffelturm steht Kopf

  • Suzanne Duchamp, Broken and Restored Multiplication, 1918-1919, Foto: The Art Institute of Chicago / Art Resource, NY
    Suzanne Duchamp, Broken and Restored Multiplication, 1918-1919, Foto: The Art Institute of Chicago / Art Resource, NY
    © VG Bild-Kunst, Bonn 2024

Die Welt lag 1918 in Trümmern – die dadaistsiche Bewegung reagierte auf die Zerstörung mit poetischen Neuschöpfungen und fantastischen Konstruktionen in Wort und Bild.

Die Dadaistin Suzanne Duchamp lebte in Paris und New York. In ihren Collagen, Assemblagen und Gemälden nutzte sie Sprache, viele ihrer Motive sind – wie ihr zentrales Dadawerk in der Ausstellung - zerbrochen. Die Readymades ihres Bruders Marcel Duchamp zitierte sie in eigenen Gemälden und verewigte die zu Kunst gewordenen Alltagsgegenstände.


Trotz ihrer kreativen Beiträge und Teilnahme an wichtigen Ausstellungen blieb sie oft im Hintergrund, während ihr Bruder unbestritten zu den einflussreichsten Künstlern des 20. Jahrhunderts zählt.

 

der die DADA

bis zum 12.1.2024

english

Regendering DaDa | Suzanne Duchamp's Eiffel Tower is upside down

 

The world lay in ruins in 1918 - the Dadaist movement reacted to the destruction with poetic recreations and fantastic constructions in words and images.

The Dadaist Suzanne Duchamp lived in Paris and New York. She used language in her collages, assemblages and paintings, and many of her motifs - like her central Dada work in the exhibition - are broken. She quoted her brother Marcel Duchamp's readymades in her own paintings and immortalized everyday objects that had become art.


Despite her creative contributions and participation in important exhibitions, she often remained in the background, while her brother is undisputedly one of the most influential artists of the 20th century.


Regendering DADA
until 12 January 2024

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